Wrzesień 2008


Przegląd prasy 2008 r.


 

Zobacz również
Przegląd prasy 2007 r.

30 września 2008 r.
Wioletta Zuzak

KROSNO ZOSTANIE UZDROWISKIEM?

- Jeżeli w Krośnie zostaną potwierdzone zasoby wód mineralnych w odpowiednio dużej ilości, to miasto dołączy do innych znanych podkarpackich uzdrowisk, jak Iwonicz czy Rymanów - mówi Lucyna Pedryc, specjalista ds. geologii w Urzędzie Miasta Krosna - W latach 50. ubiegłego wieku doc. Władysław Chajec zgromadził obszerną dokumentację na temat złóż wód mineralnych Krosna. W latach 1960 - 1962 okresowo produkowano i rozprowadzano butelkowaną wodę mineralną "Makalanka", która wcześniej funkcjonowała pod nazwą „Krośnianka 4"- mówi Lucyna Pedryc.

Na początek trzy odwierty W pierwszej połowie br. naukowcy z Oddziału Karpackiego Państwowego Instytutu Geologicznego w Krakowie, na zlecenie Urzędu Miasta Krosna wykonali dokumentację dotyczącą możliwości wykorzystania wód mineralnych w rejonie Krosna. Aby Krosno mogło uzyskać status uzdrowiska i eksploatować złoża wód mineralnych, musi spełnić szereg warunków. Państwowy Instytut Geologiczny twierdzi, że konieczne jest jeszcze wykonanie trzech odwiertów w rejonie Turaszówki i Zawodzia.



29 września 2008 r.
Krzysztof Stadler

NAUKOWO O WODACH

W dniach od 5 do 7 września 2008 r. odbyła się w Krynicy konferencja poświęcona wodom mineralnym. Miała ona na celu przybliżyć mediom problematykę uzdrowiskowych wód mineralnych. Skorzystano z wiedzy i doświadczenia specjalistów z Państwowego Zakładu Higieny, Akademii Górniczo – Hutniczej, jak i zaproszonych do wykładów prezesów spółek uzdrowiskowych rozlewających wody. W konferencji uczestniczyło 6 spółek uzdrowiskowych reprezentowanych przez prezesów. Swoją obecność zaznaczyli: Wojciech Rutkowski z Krajowej Izby Gospodarczej Przemysł Rozlewniczy, dr Teresa Latour z Państwowego Zakładu Tworzyw Uzdrowiskowych, dr Marek Duliński z Akademii Górniczo-Hutniczej, a także Tadeusz Wojtaszek z Polskiego Towarzystwa Magnezologicznego im. prof. Aleksandrowicza. Czytaj dalej >>>



28 września 2008 r.
ARCTIC TO NAPÓJ, A NIE WODA MINERALNA - TRZEBA ZMIENIĆ SPOT (WIDEO)


Rada Etyki Reklamy uznała, że pojawiające się w spocie reklamowym napoju Arctic Icy Fruit sformułowanie "naturalna woda mineralna z owocowym smakiem" wprowadza odbiorców w błąd. Instytucja wezwała firmę Hoop Polska do zmiany treści reklamy. Rada Etyki Reklamy zajęła się spotem telewizyjnym Arctic Icy Fruit po otrzymaniu skargi, której zarzucano mu ewidentne wprowadzanie konsumenta w błąd. "Reklamowany produkt jako woda mineralna ze smakiem okazał się czymś dla mnie zupełnie innym - napojem" - napisał autor protestu, uzasadniając, że "rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie wód mineralnych nie dopuszcza dodawania do naturalnych wód mineralnych innych składników niż dwutlenek węgla". Odbiorca zauważył też, że na etykiecie napoju umieszczono określenie "napój", a nie "woda mineralna", dlatego właśnie to słowo powinno być użyte w promocji marki. Firma Hoop Polska zarządzająca marką Artcic Icy Friut przyznała się do niekonsekwencji w jej określaniu w reklamie i na etykiecie, ale uzasadniała, że w ten sposób postępują również inni producenci napojów. Jednak Rada Etyki Reklamy uznała, że spot wprowadza odbiorców w błąd, ponieważ użyte w nim sformułowanie "naturalna woda mineralna" może oznaczać tylko wody bez dodatków. W związku z tym instytucja wezwała firmę Hoop Polska do wprowadzenia w reklamie odpowiednich zmian, tak żeby nie naruszała ona norm Kodeksu Etyki Reklamy oraz obowiązujących przepisów prawa.



26 września 2008 r.
Jolanta Lenartowicz

MAMO, POPIJAJ WIĘCEJ WODY

 

Ta sama autorka, która nie pierwszy raz podjęła się tematyki wody, tym razem zaprezentowała odmienne stanowisko w porównaniu z wcześniejszymi wypowiedziami, opisując opinie ekspertów z programu „Zdrowie od pierwszych chwil”, zachęcających do picia wody źródlanej, również kobietom w ciąży. Pozostawiamy bez komentarza... Przypominamy tylko, że kobieta w ciąży potrzebuje wyjątkowo dużych ilości składników mineralnych.



26 września 2008 r.
Jacek Majewski

PERŁA POLSKICH UZDROWISK

  Rejon Krynicy Zdroju słynie z naturalnych bogactw takich jak położenie geograficzne, klimat, a szczególnie krynickie wody mineralne i lecznicze. Stąd uzdrowisko znajdujące się w Krynicy Żegiestowie, którego początki sięgają 1973 roku, zyskało miano Perły Polskich Uzdrowisk. Najbardziej rozpoznawalne wody, które rozlewa się w Krynicy to Kryniczanka, Słotwinka, Jan, Zuber. Woda mineralna Kryniczanka rozlewana jest już od ponad 200 lat, sprzedawana była w aptekach w Wiedniu, Krakowie i we Lwowie – podkreśla Janusz Cisek, prezes zarządu Uzdrowiska Krynica-Żegiestów S.A. jest bogata w składniki mineralne, zaleca się do codziennego picia. Kryniczankę można nabyć w niemal wszystkich sieciach handlowych w Polsce. Stali odbiorcy to również Irlandia, Ukraina, USA i Australia, wkrótce znów rynek bliskowschodni. Kryniczanka jest naturalnie wzbogacona dwutlenkiem węgla, pochodzenia geologicznego, jest on bardzo łatwo przyswajalny przez organizm. W samym uzdrowisku leczy się wiele schorzeń: układu trawienia, moczowego, wewnętrznego i przemiany materii (cukrzyca, otyłość), choroby kobiece (stany zapalne, niepłodność, zaburzenia, rehabilitacja po zabiegach), choroby serca i układu krążenia, narządu ruchu i układu nerwowego. Wśród szerokiej gamy zabiegów znajdują się unikalne w skali światowej, tzw. kąpiele gazowe z użyciem naturalnego dwutlenku węgla. Jak informuje Janusz Cisek – uzdrowisko ma duże plany rozwojowe, na najbliższe kilkanaście lat, głównie związane z modernizacją budynków, pijalni wód, łazienek sanatoryjnych, domu zdrojowego, na co przeznaczone będzie 120 mln zł.



25 września 2008 r.
Krzysztof Jankowski

HOOP, ŁYK DOBREJ WODY!

 

Firma Hoop Polska Sp. z o.o. wspomina swoje początki z 1992 roku, kiedy to powstała na bazie dawnej fabryki „Elwa” z 25 pracownikami. Dyrektor operacyjny i członek zarządu Hoop Polska podkreśla, iż firma posiada aktualnie 4 zakłady produkcyjne w Polsce i nowo wybudowany magazyn mieszczący ponad 19 tyś. palet z gotowym towarem. Z danych firmy wynika, że jest w stanie w ciągu miesiąca wyprodukować 30 mln butelek napojów.



24 września 2008 r.
DK

CO NOWEGO W LUBELSKICH FIRMACH?

 

W czerwcu producent Cisowianki wybudował nowe centrum logistyczno-dystrybucyjne w Drzewcach w okolicach Nałęczowa. Dzięki wartej 12 mln zł inwestycji uruchomiono nową, piątą już linię produkcyjną. Dzięki temu Nałęczów Zdrój produkuje do 75 tyś. butelek na godzinę. Tegoroczne plany firmy zakładają produkcję na poziomie 200 mln sztuk, o 60 mln więcej niż w ubiegłym roku. Niedawno nawet, jak wynika z badań AC Nielsen, Cisowianka wyprzedziła Żywiec Zdrój należący do koncernu Danone.


www.technologie.gazeta.pl

25 września 2008 r.
mkol

CZY ROBOTY ZASTĄPIĄ NAS POD WODĄ?

Roboty powinny zastąpić człowieka w takich rejonach jak Mars lub morskie głębiny, gdzie warunki do badań są trudne i niebezpieczne - czytamy w najnowszej Polityce. W najbliższej przyszłości mają powstać podwodne stacje badawcze złożone tylko z robotów. Morskie dno z powodu swojego niedostępnego położenia jest tak samo tajemnicze dla naukowców jak najdalsze planety układu słonecznego. Do tej pory nigdzie nie udało się założyć podwodnej stacji badawczej. Natomiast liczne ekspedycje badawcze nie mogły trwać wystarczająco długo, aby dobrze zbadać dno morskie. Według kanadyjskich naukowców rozwiązaniem tego problemu są roboty, które bez trudu zniosą życie pod wodą. Naukowcy z uniwersytetu w Victorii opracowali projekt Neptune, który jest uznawany za przełom w dziedzinie eksploracji oceanów. Projekt Neptune jest poświęcony badaniom kanadyjskiego dna. Pierwsze eksperymenty mają już ruszyć w przyszłym roku. Japonia, USA, Chiny i Indie również zamierzają wykorzystywać roboty do eksploracji głębin, ale w bardziej komercyjnych celach. Wszystkie te kraje zamierzają zająć się badaniami kanionu Barkley w pobliżu Ameryki Północnej. W kanionie Barkley znajdują się bowiem bogate złoża metanu, który w przyszłości może stać się podstawowym surowcem energetycznym.



19 września 2008 r.
Marta Antos

TWÓJ CODZIENNY ŁYK WODY

 

W artykule padło bardzo celne sformułowanie odnośnie wód wysokozmineralizowanych: „są one najbardziej szlachetne i prozdrowotne, mają działanie profilaktyczne”. Czytamy również, iż wzbogacają dietę w łatwo przyswajalne składniki, które korzystnie wpływają na pracę serca, układu krążenia i metabolizmu organizmu. Woda taka wzmacnia odporność organizmu, jest wskazana przy dużym wysiłku fizycznym i podczas upałów, ponieważ uzupełnia składniki, które tracimy wraz z potem. Autorka słusznie przypomina zapominane czasem wody stołowe, które są przecież również cennym źródłem minerałów. Autorka obala również stereotyp odnośnie picia wód mineralnych z zawartością dwutlenku węgla. Nie ma bowiem przeciwwskazań do picia takiej wody, chyba że ktoś ma problem z gardłem czy strunami głosowymi lub z powikłaniami żołądkowymi. Autorka artykułu przyjęła zaproszenie do klubu wodnego programu Woda dla zdrowia.



18 września 2008 r.
WODA SMAKOWA, CZYLI NATURA Z FABRYKI

 

Artykuł ukazuje prawdę o tzw. wodach smakowych, czyli o napojach produkowanych na całym świecie. Opisano stosowane substancje, aromaty do ich produkcji, oraz możliwości ich negatywnego wpływu na organizm człowieka, takie jak podrażnienie śluzówki przewodu pokarmowego czy alergia. Na pewno warto być świadomym ich możliwego negatywnego oddziaływania na organizm i starać się korzystać z głową z tych dobrodziejstw nowoczesności.


16 września 2008 r.
Tomasz Dąbrowski

WODA MINERALNA PODBIJA NASZE STOŁY

 

Artykuł zapowiadający realny wzrost spożycia wody butelkowanej. Podkreśla się przy tym siłę dużych koncernów, takich jak Danone, Nestle czy Coca-Cola. Użyte w artykule na nazewnictwo konkretnych marek wód nie odpowiada rodzajowi opisywanych produktów. Np. woda źródlana Żywiec Zdrój w artykule została błędnie nazwana wodą mineralną.



12 września 2008 r.

PROF. JULIAN ALEKSANDROWICZ: NIE MA NIEULECZALNIE CHORYCH

Obszerny artykuł opisujący życie, twórczość i osiągnięcia, lekarza i społecznika - prof. Juliana Aleksandrowicza. Opracowanie jest to kolejnym dowodem na to, że życzliwy Profesor ciągle jest w naszych sercach i na pewno dzięki rozpowszechnianiu wiedzy o jego dorobku naukowym i społecznym, podbije jeszcze niejedno serce. Zapraszamy do lektury w Gazecie Wyborczej oraz bardziej obszernej historii na stronie internetowej www.ptmag.pl.




13/14 września 2008 r.
DO

SETNA ROCZNICA URODZIN PROFESORA JULIANA ALEKSANDROWICZA

W setną rocznicę urodzin i dwudziestą rocznicą śmierci profesora Juliana Aleksandrowicza, odbyło się sympozjum w auli Cellegium Nowum UJ, podczas którego kierownik Kliniki Hematologii prof. Aleksander Skotnicki, wręczył medale im prof. Aleksandrowicza m.in. kardynałowi Franciszkowi Macharskiemu. Otwarto też wystawę poświęconą życiu i działalności prof. Aleksandrowicza. Następnie, w domu, w którym mieszkał profesor, przy ul. M. Curie-Skłodowskiej 4, odsłonięta została tablica pamiątkowa, autorstwa prof. Mariana Koniecznego.



11 września 2008 r.
P. Brzózka, A. Zboińska

WODA MINERALNA PODBIJA NASZE STOŁY

Towarzystwo Górnicze Bewa miało okazję pochwalić się 9,5 procentowym wzrostem sprzedaży wody źródlanej i napojów, w czym, jak twierdzi Roman Siemieniuk z działu marketingu, pomogła firmie m.in. wymiana maszyn na bardzo wydajne. Autorzy artykułu przedstawiają Bewę jako przykład, iż Polacy piją coraz więcej wody, co  z kolei podkreślają różne firmy badawcze. Ciągle jednak pojawia się w prasie ten sam błąd:  traktowanie na równi wody mineralnej, źródlanej, a nawet smakowej (czyli napojów). Na mit ten zwraca uwagę w wywiadzie zamieszczonym poniżej artykułu, Tadeusz Wojtaszek z ramienia Polskiego Towarzystwa Magnezologicznego. W rozmowie z Alicją Zboińską, podkreśla on, że „w sprzedaży przeważają wody źródlane, jedynie 10 procent produktów to wody mineralne…niestety większość osób tego nie wie, a producenci ten fakt wykorzystują.” Poprzez uogólnianie nazewnictwa, klienci mogą być wprowadzani w błąd, ponieważ kupując wodę źródlaną, mogą być przekonani, że jest to woda mineralna bogata w składniki mineralne. Tymczasem, jak podkreśla Tadeusz Wojtaszek „popularnie zwana kranówka ma nieraz lepszą jakość niż większość wód źródlanych dostępnych w sprzedaży.” Ekspert radzi więc jak wybrać dobrą wodę mineralną i wypowiada się na temat wód smakowych, czyli napojów.



8 września 2008 r.
PG

PROSTO Z ZIEMI DLA ZDROWIA. KONFERENCJA Z OKAZJI 200-LECIA KRYNICZANKI

„Konsumenci powinni sprawdzać, co piją” – takie było główne przesłanie konferencji poświęconej naturalnym wodom mineralnym, która została zorganizowana przez Uzdrowisko Krynica-Żegiestów SA i Unię Uzdrowisk Polskich. Okazją do spotkania, było obchodzone w tym roku 200-lecie istnienia Rozlewni Wód Mineralnych Kryniczanka. W konferencji wzięli udział szefowie spółek uzdrowiskowych, specjaliści od wód leczniczych i mineralnych, prezesi przedsiębiorstw.

Oprócz uroczystego otwarcia przeprowadzonego przez prezesa Uzdrowiska Krynica-Żegiestów Janusza Ciska, głos zabierała dr Teresa Latour z Państwowego Zakładu Higieny – Zakładu Tworzyw Uzdrowiskowych w Poznaniu, która podkreślała czołowe miejsce Krynicy, zarówno pod względem liczby ujęć – 22, jak i różnorodności czerpanych z nich skarbów. Wysłuchano także Tadeusza Wojtaszka z Polskiego Towarzystwa Magnezologicznego w Krakowie, Lucynę Rajchel, Marka Dulińskiego i Nguyen Dinh Chau oraz Piotra Kiełbińskiego występującego w imieniu Zarządu Uzdrowiska Busko-Zdrój i Stowarzyszenia Polskie Wody Uzdrowiskowe. Szczegółowa relacja z konferencji >>>



8 września 2008 r.
tom

UMRZEMY Z PRAGNIENIA W 2015 roku

Stanisław Drzewiecki, prezes Izby Gospodarczej Wodociągi Polskie, ocenił, że jeśli w Polsce nie powstanie strategia modernizacji infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, to w 2015 roku, 40 procent Polaków nie będzie prawdopodobnie stać na opłacenie rachunków za wodę – czytamy w tygodniku Gazeta Bankowa.
Do 2015 roku, na podstawie traktatu akcesyjnego, wszystkie aglomeracje w Polsce muszą być wyposażone w systemy kanalizacji zbiorczej i oczyszczalnie ścieków, a ponieważ koszty usług i materiałów budowlanych znacznie wzrosły, wzrośnie również koszt realizacji projektu modernizacji instalacji wodno-kanalizacyjnych. Wielkość dotacji z Unii Europejskiej jest jednak stała, tak więc, aby zdobyć brakujące pieniądze, należy podnieść opłaty za wodę dla gospodarstw domowych – wyjaśnia Drzewiecki. Na razie proponuje się ponowny rozdział funduszy unijnych, by można było ewentualnie przenieść pieniądze z innych projektów, które np. nie mogą zostać zrealizowane.



5 września 2008 r.
NESTLE BUDUJE NOWĄ ROZLEWNIĘ WODY

Nestle Waters wybuduje w Rzeniszowie na Śląsku rozlewnię wód - poinformował Dziennik Zachodni. Jak dotąd wieś Rzeniszów była znana przede wszystkim z rozlewni wód mineralnych Dobrawa i produkowanej dla jasnogórskiego klasztoru Claromontany. Przedsiębiorstwo wykorzysta istniejącą już studnię głębinową. Czerpać będzie z tego samego złoża co Dobrawa.



4 września 2008 r.
HK

Z BĄBELKAMI CZY BEZ?

 

Rozsądna analiza pokazująca plusy i minusy picia wody gazowanej i niegazowanej. Autor nie próbuje sugerować, czy namawiać do picia konkretnego rodzaju wody, a jedynie przedstawia różnicę między wodą mineralną gazowaną i niegazowaną.



4 września 2008 r.
LUK

POLACY WYPIJAJĄ MILIARDY

 

Trzy miliardy zł wyniesie w tym roku wartość sprzedaży wody mineralnej w Polsce – wynika z analizy portalu Money.pl. To co prawda siedem razy mniej niż roczna sprzedaż alkoholu, ale rynek wody rośnie bardzo szybko – do 2011 roku powiększy się o około 700 mln zł. Polska jest w tej chwili klasyfikowana na 5. miejscu w Europie pod względem wielkości produkcji wody mineralnej.



3 września 2008 r.
WODA WODZIE NIERÓWNA

 

W zasadzie jest to dobry artykuł z prawidłowo przeprowadzonym podziałem rodzajów wód butelkowanych. Pojawiły się jednak i błędy, na które należy zwrócić uwagę. Mianowicie na tekst: "wodę źródlaną pij po konsultacji z lekarzem, bo może wypłukiwać minerały z organizmu" Rzeczywiście w przypadku picia dużych ilości takiej wody, może być to groźne dla naszego zdrowia, ale z problemem tym można poradzić sobie samemu sięgając po wody średnio- i wysokozmineralizowane.



2 września 2008 r.
Mariusz Goss

UNIEJÓW ROZKWITA DZIĘKI CIEPŁEJ WODZIE

W Uniejowie powstał kompleks termalny, który przyciąga wielu turystów dzięki solance, pomagającej w leczeniu schorzeń reumatycznych, urazów ortopedycznych, skóry, schorzeń nosa, gardła, nerwobóli, nerwic i dyskopatii. Powstaje tam również basen rekreacyjny, w którym temperatura wody wynosić będzie 34 st. C, a pełnowymiarowe boisko znajdujące się obok, podgrzewane jest z głębi ziemi. Gmina stara się o status uzdrowiska i zamierza utworzyć Regionalne Centrum Balneologii, Rehabilitacji, Rekreacji i Sportu.



1 września 2008 r.
K. Suliga, P.Piesik

MIEJSCA PRACY DZIĘKI MINERALNEJ BEZ GAZU

Jak donosi Dziennik Zachodni, firma Nestle Waters zamierza jeszcze w tym roku, zbudować rozlewnię wód mineralnych w oparciu o bogate miejscowe, jurajskie złoża. Wytwórnia miałaby powstać bowiem w Rzeniszowie (gmina Koziegłowy), gdzie aktualnie swoją wodę źródlaną pod nazwą Dobrawa, rozlewa firma Womir-Spa. Mieszkańcy ponoć już się cieszą na nowy zakład pacy. Czekamy na rozwój wydarzeń.



Wrzesień 2008 r.
DOSKONAŁE SMAKI

„…nie zapomnij o Nałęczowiance ze smakiem, bo picie wody mineralnej jest trendy o każdej porze roku.” Czytamy w artykule reklamowym Nałęczowianki (Nestle). Jest to bardzo wesoły i nawiązujący do kolorów lata opis, ale niestety może on wprowadzać w błąd konsumenta, któremu wydaje się, że kupuje wodę mineralną smakową, podczas, gdy produkt ten jest napojem. Z podobną sytuacją mieliśmy ostatnio do czynienia w przypadku treści spotu reklamowego wody Arctic, gdzie Rada Etyki Reklamy uznała za nienaruszenie norm Kodeksu Etyki Reklamy użycie sformułowania: "naturalna woda mineralna z owocowym smakiem"  – więcej czytaj wyżej: „Arctic to napój, a nie woda…”) Prosimy o rozwagę w prezentowaniu swoich produktów.


Rodzice
Wrzesień 2008 r.

WODA DLA NIEMOWLAKA
 

Artykuł  obala 3 mity: dotyczące podawania maluchom oprócz mleka matki, również wodę, o tym, że każda woda nadaje się dla niemowlaka, oraz o dosładzaniu wody glukozą. Są to niewątpliwie słuszne uwagi.



Wrzesień 2008 r.

PIJEMY CORAZ WIĘCEJ WODY
 

Z szacunków Krajowej Izby Gospodarczej Przemysł Rozlewniczy wynika, że segment wód butelkowanych wart jest około 2,5 mld zł, a Polska znalazła się w pierwszej piątce europejskich producentów wody – za Niemcami, Włochami, Francją i Hiszpanią. Jak podaje Nielsen, wzrost popytu na wodę butelkowaną w okresie kwiecień 2007 – marzec 2008, wyniósł ilościowo 6,7 %, a wartościowo 13,3 %.


Poradnik Handlowca
Wrzesień 2008 r.

 

W Myszkowie zostało zmodernizowane Centrum Dystrybucji Jurajska. Centrum obsługuje kilka tysięcy sklepów. Istniejące magazyny zostały zastąpione nowoczesnym magazynem o powierzchni prawie 2700 m2, spełniającym najwyższe standardy i wymogi Unii Europejskiej. Nowy magazyn jest wyposażony w nowoczesny system informatyczno-logistyczny łączący wszystkie etapy obsługi klienta – począwszy od złożenia zamówienia, po wysyłkę towaru. W obiekcie zastosowano nowatorski system składowania, wykorzystujący zaawansowane technologie. Na terenie kraju funkcjonują Centra Dystrybucji Jurajska w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Łodzi, Wrocławiu i Lublinie. Obok sektora sieciowego i hurtowego są one jednym z trzech podstawowych kanałów dystrybucji.

 

Top